Pravoslávna cirkevná obec v Košiciach

KÁZEŇ - Nedeľa Pravoslávia

Protojerej Nicolas Cernokrak - Prvá nedeľa Veľkého pôstu- „Nedeľa Pravoslávia“

Torgestvo_prawoslavia_1.jpg„Veru, veru vám hovorím: Uvidíte nebo otvorené a anjelov Božích vystupovať a zostupovať na Syna človeka.“

Drahí bratia a sestry v Christu.
Toto je hlásané v evanjeliu od sv. apoštola Jána, s  prisľúbeným zákonom, ktorým nás Christos vyzýva zamýšľať sa nad sviatkom, ktorý dnes oslavujeme. Je to prvá nedeľa svätej Štyridsiatnice, nedeľa Pravoslávia, víťazstvo vo viere. Dnešným sviatkom sa obnovuje uctievanie svätých ikon. Toto pravoslávne učenie bolo potvrdené  v deviatom storočí v roku 843 za vlády cisárovny Theodory a patriarchu Metoda. Po neúspešnom bludnom učení ikonoklazmu bolo vyhlásené uctievanie svätých ikon: ikony nášho Spasiteľa, ikony Matky Božej a ikony všetkých svätých. Zmyslom tohto sviatku je rozšírenie znalosti víťazstva Cirkvi nad starou a novou herézou, pretože heréza je v cirkvi považovaná za duchovnú chorobu. Chorobu, ktorej protikladom je vtelenie Christa, v rovnakej realite ako zjednotenie Christa s naším človečenstvom. Môžeme povedať, že dnešný sviatok je sviatkom zdravého učenia a sviatosťou, ktorá sa usídlila v Cirkvi. A taktiež dnešným sviatkom  slávime pamiatku všetkých svätých prorokov: Mojžiša, Árona a Samuela, ktorí zažívali a okúsili prostredníctvom Svätého Ducha reálne spoločenstvo s Bohom.
Svätý Ján Damašský nám hovorí o analógii, ktorá existuje medzi prorockými zjaveniami a písanými ikonami. To, čo učeníci videli svojimi duchovnými očami, ako napr. premenenie na hore Tábor, je súčasťou ikon, pretože ikony sú reálnym zjavením vteleného Boha Slova a jeho svätých. Cez tento prísľub sa náš Boh prihovára k svojim učeníkom: „Veru, veru vám hovorím: Uvidíte nebo otvorené a anjelov Božích vystupovať a zostupovať na Syna človeka.“ Toto je celá Božia Cirkev, ktorá je pozvaná k videniu, uchyteniu a okúseniu reality neusídleného Boha vo svete, cez Toho, ktorý sa k nám prihovára, a ktorý nás necháva „dívať sa“, Christos náš Boh. Cez tento biblický rozhovor a cez túto reč nám Christos prezrádza najtajomnejšie tajomstvá Jeho osoby ako Bohočloveka a Jeho pôsobenie na zemi.
Prostredníctvom Neho osobne, Jeho ikonickú osobu , ktorá je viditeľnou tajinou, si veriaci stanovili samotné trvalé tradície.
„Uvidíte otvorené nebo“ s jeho veľkým  príchodom medzi nás. „Nebesá sa roztrhali“, a nielen tak ako svätí anjeli, ktorí schádzajú a vystupujú na Božieho Syna, ale takisto aj Svätý Duch schádza na Isusa pri jeho krste, aby sme my mohli vystupovať k Nemu. Ako nám hovorí svätý apoštol v predpovedi apokalypsy oslovením Ducha: „Dvere boli otvorené v nebesiach a hlas mi povedal: Vystúp hore a ukážem ti, čo sa má diať potom.“
To nie je len vízia nebeských vecí, o ktorých sme uvažovali v týchto dňoch svätej štyridsiatnice, ale "cesta", ktorá je postavená medzi nebom a zemou, nezmeniteľná týmto tajomným "Synom človeka", ktorý nám ju umožňuje vidieť, prerozprávať a opísať. Pretože ak je otvorené nebo, znamená to, že budeme zachovávať dôverné dedičstvo tohto zjavenia, ako dar, ktorý nám bol zaslaný. Christos nám oznámil, že on, Christos, je zjavenie stále! "Vidíte nebo otvorené!“ Christos sa stáva pre Cirkev cestou, tak ako „rebrík“ patriarchu Jákoba pre Boží ľud zo Starého Zákona, pretože ako v Ňom a cez Neho sa  nesie slovo evanjelia jeho Otca.
Tento rebrík, táto cesta medzi nebom a zemou, sú ponúknuté učeníkom aj nám, pri stretnutí  Filipa s Natanaelom. Filip povedal Natanaelovi: „Našli sme, Mesiáša, ktorý bol predpovedaný v Písme, Christos je syn Jozefa z Nazareta." Filip povedal: „Poď a viď." A Natanael prichádza ku Christovi. Paradox sa stal medzi učiteľom a žiakom.  Ten, ktorý bol pod figovníkom, a ktorý sa rozhodol ísť ku Christovi, bol videný Spasiteľom ako prvý. Je to Christos, ktorý ho vidí, ktorý prvý ide k nemu, pretože On pozná našu osobu. Poznal Natanaela  ako pravého  Izraelčana, nie prefíkaného, bez podvodu alebo lži ako bol jeho predchodca Jakub,  ktorý ukradol požehnanie jeho otca.
Natanael bol prekvapený, že ho Christos videl a poznal tak dôverne. Christos mu sám povedal: „Keď si bol pod figovníkom, videl som ťa“; ale čo znamenajú tieto tajomné slová, „videl som ťa pod figovníkom?“ Christos nás vidí pri našom figovom strome, pod naším stromom poznatkov. Vidí nás vo všetkom, vidí nás v našom šťastí i nešťastí a videl nás ešte aj pred jeho stretnutím s nami . Ale to nie je všetko, lebo najväčším darom, ktorý nám dáva, je to, že sa môžeme pozerať našimi duchovnými očami. Natanael vo svojej túžbe spoznáva Christa a zisťuje, že Christos nie je iba obyčajný učiteľ. Priznáva: „Učiteľ, ty si Syn Boží, ty si kráľ Izraela.“  Syn Boží, Ten, ktorý nás pozná lepšie ako my samých seba, na základe  čítania evanjelia, keď Christos prijíma vyznanie Natanaela a dokonca sľubuje svojim nasledovníkom omnoho viac slovami: „Uvidíš ešte lepšie!“ Táto vízia prekračuje všetky proroctvá o Mesiášovi, ktoré hovoria o Ňom, pretože On sám sa stal Svetlom našich očí pri čítaní písma napísaného z Jeho ikonickej tváre.
Bez Neho nie je možné ctiť si ikony, pretože On je ikonou neviditeľného Boha. Christos víťazne zomiera, aby bol vzkriesený, a tým zvíťazil nad hriechom. Predtým, ako sme spoznali Christa,  nevedeli sme, že je prítomný v Cirkvi. Ale teraz jasáme radosťou počas tohto obdobia pôstu, pretože zostávame v stálom spojení s Ním, s Jeho stromom poznania  života. Jasáme radosťou, pretože konečná tajina medzi nebom a zemou  je dokonaná. Jasáme radosťou, pretože súvislosť Božieho plánu, je možná iba jeho zmŕtvychvstaním. Hlásame vám, drahí bratia a sestry, túto víziu, toto radostné víťazstvo Pravoslávia. Splnenie tohto Božského prísľubu sme odhalili na začiatku svätej Štyridsiatnice. To nie je len eschatologický, futuristický prísľub o Jeho príchode, ktorý je oznámený, ale výstup paschálneho svetla cez obraz tohto anjelského rebríka.
Tento výstup je súčasťou skúsenosti víťaznej Pravoslávnej viery. Víťazstvo nad zlom, hriechom a smrťou. Cesta našej viery nás vedie k začleneniu do spoločenstva Cirkvi a k oslave zmŕtvychvstania  Boha. Nesmieme hľadať iný rebrík alebo ďalšie víťazstvo, pretože je tu  teraz Syn Boží, ktorý spája zem a nebo a oslavuje  jasné víťazstvo. Na ceste skrz vieru a vo viere, sa v nás zakoreňuje  výnimočný zážitok v Pravoslávii, vždy novým spôsobom, a v  novom kontexte v dejinách cirkvi.
Drahí bratia a sestry, modlite sa a proste nášho Pána, aby naša miestna Pravoslávna viera, tu na Západe, rástla v takom meradle ako  zamýšľanie sa nad nebeským víťazstvom Syna Božieho, ktorého pečať nosí celý vesmír, a aby každý z nás sa stal takou ikonou nebeského obrazu nášho Spasiteľa, Iisusa Christa, ktorému patrí sláva a česť s jeho  Bezpočiatočným Otcom a Duchom Svätým. Amen.

Späť
oficiálna webstránka Pravoslavnej cirkevnej obce v Košiciach  |