Pravoslávne Vianoce 2024
https://www.youtube.com/watch?v=uM4cwSFvs6I
Už
tradične sa večer 14.01.2024 niesol v duchu spevu kolied na 11. ročníku
vianočného koncertu Pravoslávne Vianoce v Košiciach. Podujatie
zorganizovala Pravoslávna cirkevná obec v Košiciach. Hlavnou myšlienkou
koncertu bolo uvedomiť si kam kráča naša
duša.
„Kam kráčaš duša“ znelo
z úst moderátora koncertu čteca Rastislava Duru:
„Do
ligotavého, prepychového zámku? Hlavného mesta? Sodomy a Gomory? Či na
cestu ľahkovážneho slobodomyšlienkárstva, egoizmu, pýchy, tvrdohlavosti,
neposlušnosti a neúcty človeka voči človeku“
„Kam
kráčaš duša? Kráčaj do maštale k Novonarodenému, a pozri akú hĺbku pokory,
nezištnej lásky, trpezlivosti a obetavosti tam uvidíš. Pastieri zázrak
svetu zvestovali. Mudrci z Východu dary Mu dali. Anjeli radostne chvály
zaspievali. A, ty, duša, čo zvestuješ? Čo daruješ? Ako oslavuješ? Zvestuj
národom, že Boh je tu, medzi nami. Boh je tu v tvojom i mojom srdci.
Boh je tu a nazývaný – Emanuel – Boh s nami.“
Odkaz
betlehemeskej hviezdy, ktorá priviedla mudrcov do Betlehema, kde
Panna nebom sa stala a žijúcim v temnotách Svetlo darovala, priniesli
zvestovať:
Sára
Havrišáková
Detský spevácky zbor
sv. Nikolaja Velimiroviča pod umeleckým vedením matušky Natálie Spišákovej.
Zbor Katedrálneho
chrámu Zosnutia Presvätej Bohorodičky, sv. Jána Milostivého a sv. Rozálie
z Palerma v Košiciach pod umeleckým vedením Slávky Rudačkovej
Trio Kormanik pod
umeleckým vedením Moniky Kormanikovej
Zbor
katedrálneho chrámu sv. Cyrila a Metoda v Michalovciach pod umeleckým
vedením Tiny Kirnágovej
Pravoslávny
zbor sv. apoštola Andreja Prvozvaného pod umeleckým vedením Michaely Momotovej
Folklórna spevácka
skupina Močaranka pod umeleckým vedením p. Emílie Koribaničovej
Z neba
zostupuje Emanuel, z neba zostupuje Pravda. Rodí sa nestvorený, ale
zrodený. Je to veľká blahodať pre človeka. Sv. Ján Zlatoústy nám pripomína, že
Narodenie Isusa Christa môžeme považovať za „matku
všetkých sviatkov,“ lebo „od
neho sa odvíja aj Bohozjavenie, Pascha, Nanebovstúpenie i Päťdesiatnica.
Ak by sa Christos nenarodil v tele, nebol by pokrstený, nezomrel by na
kríži a neposlal by Svätého Ducha. A tak z Christovho narodenia
vzišli všetky sviatky ako potôčiky z jedného prameňa.“
Svätý Ján Zlatoústy
okrem konštatovania veľkosti sviatku a jeho oslavy poukazuje na nesmierne
ovocie, ktoré sa človeku dostáva. „Môže
sa hádam niečo porovnať s týmto sviatkom? Boh je na zemi, človek v nebi. Anjeli
slúžia ľuďom, ľudia majú spoločenstvo s anjelmi a ostatnými nebeskými
mocnosťami; démoni utekajú, smrť je porazená, raj otvorený, kliatba odstránená,
hriech zmizol, previnenia sa stratili, pravda zostúpila na zem. Prirodzenosť,
pred ktorou cherubíni strážili raj, sa dnes zjednotila s Bohom.“
Boh je na zemi, človek
v nebi. Christos prijal telo, stal sa človekom, aby sa človek mohol stať bohom.
„Ak by Christos neprijal telo, ako by sa
ho potom mohli dotknúť pastieri a priniesť mu dary? Ak by neprišiel v tele, ako
by mohla cudzoložnica bozkať nohy Tomu, koho nemôžu obsiahnuť nebesá? Ako by Ho
mohol Zachej prijať do domu, zbaviť sa vášne úžery a ukázať hriešnikom, v čom
spočíva spása? Preto Boh prišiel v tele a zavolal k sebe najprv pastierov,
potom mýtnikov, cudzoložnice, daroval im odpustenie hriechov, zrušil moc zákona
a oslobodil celé stvorenie!“ (svätý Eusébius)
Boh prišiel v tele
a volá k sebe teba i mňa, nás všetkých, aby sme kráčali
s ním, aby sme Mu bozkávali nohy ako cudzoložnica, aby sme Ho pozvali do
domu ako Zachej, aby sme mu utreli nohy ako Mária Magdaléna, aby sme mu
vyznávali vieru ako apoštol Peter, pokoru ako Mojžiš а horlivosť ako Eliáš.
Boží Syn sa rodí aj
dnes, Boh je skutočne blízky každému z nás a chce sa s nami stretnúť, chce nás
priviesť k sebe. On je pravým svetlom, ktoré rozptyľuje temnoty, čo zahaľujú
náš život a našu ľudskosť. On chce kráčať s nami, chce byť účastný
v našom živote. On nás pozdvihol k sebe prostredníctvom tajomstva
vtelenia, utrpenia, smrti a mŕtvychvstania svojho Syna, pretože – ako hovorí
svätý Augustín – „V Christovi sa božstvo
Jednorodeného stalo účastným na našej smrteľnosti, aby sme sa my stali
účastnými na jeho nesmrteľnosti.“
Kráčaj, duša, s Christom
cestou k nesmrteľnosti, na cestu do Betlehema, na cestu nášho pozemského
života, na cestu nášho večného života, na cestu do Večného Betlehema.
Sláva Tebi, Hospodi,
sláva Tebi za narodenie Božieho Syna Spasiteľa nášho Isusa Christa!
Christos raždajetsja!
PhDr.
Slávka Rudačková, PhD.